Utkast till boken Civilsamhälle och Makt Hur kritik förvandlas till lydnad som ska komma ut 2024.
Stat kommer från latinets estat, tillstånd, förhållande, position. Från 1200-talet används det som en sammanfattande beskrivning av ett hushålls eller ett konungarikes tillstånd, alltså i vilket skick hushållet eller riket befann sig.1 I engelskan finns fortfarande betydelsen tillstånd kvar, som i state of mind. Och i svenskan används status med samma etymologiska bakgrund som stat.
På 1500-talet började stat identifieras med ett lands organisation och regerande.2 Fast ända in på 1800-talet betecknade stat fortfarande hushåll, åtminstone ifall det fanns tjänare och djur.3
Nation
Innehåll
Etymologiskt växer nation fram ur latinets natio: födelse, släkt, folk. Nation är delvis lånat från hur judar, romer, samer och andra grupper definierade sig eller pekades ut som egna folk. De identifierades som särskilda folk snarare än som undersåtar till en kung. Inom den framväxande nationalismen utvecklas utopin om att ersätta konungens rike med folkets rike: nationalstaten.
I sin troligen sista intervju beskriver Hannah Arendt nation som identitet mellan ursprung, historia, arv, kultur, minnen, språk och land.4 Kungens identitet med sitt rike ersätts med en bredare politisk identitet. Nationalismen uppfinner därmed den moderna formen av identitetspolitik.
I och med att kungens identitet med sitt rike försvagas uppstår problem för den framväxande nationalstaten. Hur ska man förmå pigor och drängar, hantverkare och handelsmän att identifiera sig som ett enat folk? Hur förvandlar man dem till en nation? Och hur får man detta folk att visualisera nationalstaten som sin högre ordning?
Civilsamhälle riktar oss mot nationalstaten
Med hjälp av föreställningar, regler och dogmer ställs nationalstaten över städer, byar, bruksorter, föreningar, företag och andra organisationer som också utvecklar statliga funktioner. Civilsamhälle ges därmed uppgiften att se till att den nationella staten inte hamnar i bakgrunden eller blir jämlik med andra former av statliga organisationer. Civilsamhälle riktar organisationer och grupper mot nationalstaten.
Enligt Benedict Anderson uppfinns flera medel för att få den tänkta nationen att sluta upp kring en viss statsapparat. Själv undersöker han hur uppfinnandet av tryckpressen blir verktyg för att få människor att uppfatta sig som en nation5. Tryckpress används för att producera nationella språk som tränger undan andra språk. Senare används tryckpressen för att producera nyheter. Nationalstaten görs i flera medier till centrum för vad som uppfattas som nyheter.
För att frigöra begreppet stat från nationalistisk identitetspolitik separeras här betydelsen av stat och nation.
Stat är handling
Stat är organisationers förmåga att kontinuerligt ombesörja fler aspekter än ett definierat syfte. Stater är alltså både verksamhet och omsorg om den värld som berörs av dessa verksamheter. Stat genomsyras av etik och moral. En organisation som lyckas reducera sig helt till sitt ändamål och sin identitet blir inte en stat. Stat är snarare förmågan att överskrida sin verksamhet.
Nationalstat är bara en typ av stat bland många olika stater. Men den vill gärna se sig som den ende. Civilsamhälle tar därför på sig att förkunna budordet: Du skall inte ha andra stater vid sidan av nationalstaten6.
Nationalstaten anstränger sig med att kamouflera att det finns ett myller av stater, som antingen är administrativt kopplade till nationalstaten eller inte direkt underställda en nationell regering. Flertalet stater identifierar sig därför inte som stater.
Inom sociologi och annan forskning används lokalstat för att beteckna städer och kommuner. Men även flera företag, samhällsföreningar, släkten och folkrörelser agerar stat.
Myller av stater
Nationalstaten består av mängder av stater. Lite mer konkret består dessa stater dessutom av ett oöverskådligt myller av ting och handlingar som representerar nationen. Sverige materialiseras exempelvis via en logga på deklarationsblanketten. Sverige lyckas representera sig av en röst när jag ringer Skatteverket. Sverige får liv i riksdagens protokoll. Konkret så existerar alltså Sverige genom mängder med objekt, kopplingar och mikrohandlingar.
Det är även genom mikrohandlingar företag och föreningar både existerar för sig själva och dessutom återskapar nationen genom att vända sig mot en nationell regering. Det var med den uppgiften civilsamhälle en gång i tiden uppfanns.
Per Herngren
3 juni 2024, version 0.1
Fotnoter
1 Online Etymology Dictionary, “State n.1” https://www.etymonline.com/word/state#etymonline_v_22015.
2 Online Etymology Dictionary, “State n.2” https://www.etymonline.com/word/state#etymonline_v_24422.
3 Svenska Akademiens ordbok, “Stat”.
4 Hannah Arendt intervjuad 1973 i fransk television. Se även Hannah Arendt, The origins of totalitarianism, Penguin Classics, 2017, original 1951.
5 Benedict Anderson, Imagined Communities Reflections on the Origin and Spread of Nationalism, London, NY: Verso, 2016 (original 1983).
6 ”De tio budorden”, 2 Moseboken 20, Bibeln, 2000.