Politik sammanflätar – Karen Barad

Utkast till boken Civilsamhälle och Makt Hur kritik förvandlas till lydnad som ska komma ut 2024.

Karen Barad
Karen Barad

Karen Barad, som forskar kring kvantfysik och queerfeminism, bryter med uppdelningen stort och litet, stora organisationer och små grupper, väldiga system och små handlingar. Världen består inte av olika nivåer eller olika skalor: “the different scales of individual bodies, homes, communities, regions, nations, and the global are not seen as geometrically nested in accordance with some physical notion of size but rather are understood as being intra-actively produced through one another”1.

Våra fysiska och politiska världar fungerar mer genom sammanflätning än som nivåer. Sammanflätning innebär, enligt Barad, att individen inte själv är etisk eller politisk2. Det finns inte heller någon dirigent som uppifrån styr det som händer. Varje handling är sammanvävd med andra handlingar, och med saker, tid och rum. Det fungerar genom varandra. Och handlingar ändrar på andra handlingar som de är sammanvävda med.

Etik och politik vävs ihop. Etikt och politik handlar i så fall inte om vad jag som individ kan göra för världen, utan om hur vi omvandlar världen genom att fläta ihop handlingar med varandra. Och genom att fläta ihop dessa handlingar med saker, strukturer och rumslighet.

Sammanflätning visar också på möjligheten att nysta upp och repa upp destruktiva former av samverkan och fläta om dem på vettigare sätt. Det innebär att fragment av förtryckande institutioner kan vävas ihop med andra institutioner och bli mer konstruktiva och jämlika. Det bryter med fantasin om att man måste krossa för att omvandla. Politik behöver öva och finslipa sina vävtekniker.

Platta samhällen

Utifrån Karen Barads forskning blir det inte heller självklart att globalt och lokalt är olika företeelser. Eller att geografisk närhet är närmare än stora avstånd. “The relationship between the local, the regional, the national, and the global is not a geometrical nesting. Local, regional, national, and global are topological matters, intra-actively produced through one another”3.

”Lokal” politik förstår alltså Barad inte nödvändigtvis som nära eller intill. Lokaliteter i Montevideo och i Hammarkullen kan samagera med varandra och tillsammans omvandla samhällen.

De metoder från queer och kvantfysik som Barad använder är kontraintuitiva. De normaliserar inte det normala. De gör saker märkliga. Självklarheter riskerar att återspegla vidskepliga föreställningar om nationalstat och makt. Detta gäller även kritiska teorier ifall den genom sin kritik förutsätter en maktordning. Om exempelvis ojämlikhet mellan kvinnor och män förutsätts går det inte att undersöka hur ojämlikheten produceras. Jämlika interventioner och metoder krävs för att utforska hur ojämlikhet blir ojämlikhet.

Teorier som förutsätter skillnad hindrar oss alltså från att undersöka hur ojämlikhet ständigt måste återskapas. Den här boken försöker undergräva föreställningen om nationalstaten som högre makt, med en egen ordning avskild från andra organisationer, institutioner och stater.

Jämlika teorier, begrepp och interventioner utforskar hur organisationer måste producera ojämlikhet för att ojämlikhet ska uppstå. På ett motsvarande sätt undersöker de hur jämlika demokratier uppfinner, finslipar och tränar för att skapa jämlikhet. Inget är självklart. Ojämlikhet förutsätts inte.

Det krävs alltså symmetriska metoder för att undersöka det asymmetriska. Barad använder därför symmetriska metoder, liksom kvantfysiken, för att analysera grupper, familjer, organisationer och stater4. Symmetriskt innebär att de förutsätts verka på en plan yta utifrån samma förutsättningar.

Stat, familj och företag är alltså organisationer som verkar på en gemensam nivå. De behöver använda samarbete, lagar, regler, innovationer, rutiner och träning för att återskapa sig. Symmetriska och jämlika metoder använder på så sätt samma begrepp, metod och teori för att utforska och intervenera i stat, föreningar och företag. Det gör det möjligt att bryta sig ur förutfattade föreställningar om skilda nivåer och olika verkligheter.

Per Herngren

2024 08 01, version 0.1.1

Fotnoter

1 Karen Barad, Meeting the Universe Halfway Quantum physics and the entanglement of matter and meaning, London: Duke University Press, 2007, s 245.

2 “Rejecting the metaphysics of individualism that serves as a foundation for traditional approaches to ethics, agential realism proposes an alternative meta/physics that entails a reworking of the notions of causality and agency.” Karen Barad, Meeting the Universe Halfway Quantum physics and the entanglement of matter and meaning, London: Duke University Press, 2007, p 393.

3 Karen Barad, Meeting the Universe Halfway Quantum physics and the entanglement of matter and meaning, London: Duke University Press, 2007, s 246.

4 Symmetrisk metod är när forskning, politisk teori, motståndsteori eller journalistik begriper olika aktörer utifrån jämlika teorier. Man använder exempelvis samma begrepp, samma förklaringsmodeller eller samma teorier för att förstå motståndsgrupper, stater, familjer, grupper och organisationer.