Utkast till boken Civilsamhälle och Makt Hur kritik förvandlas till lydnad som ska komma ut 2024.
I och med upplysningen räcker det inte med att nationalstaten blir religion, den behöver dessutom förvandlas till vetenskap. Adam Ferguson (1723-1816) och Adam Smith (1723-1790) översätter civilsamhälle till ett vetenskapligt språk. De konstruerar en sorts tidig sociologi. Det är inte så att de bryter med Hobbes, Locke och Rousseau. Istället bidrar Ferguson och Smith till att sudda ut motsägelsen mellan en borgerlig ideologi som ska rättfärdiga nationalstaten och en vetenskaplig förklaring av nationalstaten.
Benedict Anderson lyfter fram hur det i och med det skapas ett utbyte mellan nationalism och vetenskap.1 Flera av nationalismens dogmer översätts till vetenskapliga teorier och metoder2. Och så införlivas nationalismens trossystem3 på så sätt i vetenskapen.
Långt senare betecknade kritiska forskare denna föreställningsvärld för metodologisk nationalism.4 När vetenskap hänvisar till nationalstaten som huvudsaklig förklaring eller som ramen för sociala och politiska processer används metodologisk nationalism5. Vetenskap hamnar på så sätt i resonans med nationell identitetspolitik. Metodologisk nationalism dyker upp inom exempelvis sociologi, nationalekonomi och statsvetenskap. Men även journalister, folkrörelser och protestgrupper dras in i denna föreställning.
Metodologisk nationalism placerar organisationer på undantag. De förutsätts inte regera eller kunna bli stater. Metodologisk nationalism utför också den omvända operationen och ställer nationalstaten i ett undantagstillstånd. Forskning förutsätter i så fall att nationella regeringar är undantagna juridiska eller etiska krav.
Ett exempel är när statsvetenskap och fredsforskning normaliserar hur länder använder skilda lagar för krig och fred. Att döda civila undersöks inte som dråp, mord eller terrorism om syftet är militära mål. Mördandet av civila registreras istället som ”collateral damage”6 eller ”antalet döda i konflikten”. Forskning om exempelvis rån skulle knappast avfärda mord eller dråp även om rånarnas egentliga syfte enbart var att stjäla pengar.
Också kritisk forskning förväntas förutsätta en nationalistisk världsbild. Exempel är apartheid. Apartheid bryter mot normen för hur ett land ska fungera. Ifall en folkgrupp stängs in i vissa områden eller begränsas tillträde till olika platser kritiseras det som apartheid. Etymologiskt kommer apartheid från afrikaans, med betydelsen åtskillnad, hållas isär. I kritisk forskning om kolonialism och rasism används ”apartheid” om motsvarande fenomen på olika platser i världen.7 Men hur undersöker forskare om landsgränser brukas för ”apartheid”? Ifall pass och gränskontroller används för att hålla isär bruna och fattiga från vita och rika. Nationalistiska föreställningar inom forskning kamouflerar nationalstatsapartheid.
Per Herngren
2024 10 02, version 0.1
Fotnoter
1 Benedict Anderson, Imagined Communities Reflections on the Origin and Spread of Nationalism, London, NY: Verso, 2016, original 1983.
2 Per Herngrens texter om nationalism: https://ickevald.net/perherngren/texter-om-nationalism.
3 Per Herngren, ”Nationalstat som religion”, 2005. https://ickevald.net/perherngren/nationalstat-som-religion.
4 ”Methodological nationalism is understood as the assumption that the nation/state/society is the natural social and political form of the modern world.” ”That nationalist forms of inclusion and exclusion bind our societies together served as an invisible background even to the most sophisticated theorizing about the modern condition. The social sciences were captured by the apparent naturalness and givenness of a world divided into societies along the lines of nation-states”. Andreas Wimmer, Nina Glick Schiller, ”Methodological nationalism and beyond: nation-state building, migration and the social sciences”, Global Networks 2, 4 (2002) 301–334.
5 Daniel Chernilo, Social Theory’s Methodological Nationalism, European Journal of Social Theory, Vol. 9, No. 1, 2006, s 5-22.
Per Herngrens texter om metodologisk nationalism: https://ickevald.net/perherngren/texter-om-metodologisk-nationalism.
6 Zygmunt Bauman, Collateral damage. Social ojämlikhet i en global tidsålder, Göteborg: Daidalos, 2012.
7 ”Myanmar: “Caged without a roof”: Apartheid in Myanmar’s Rakhine State”, Amnesty International, 2017, https://www.amnesty.org/en/documents/asa16/7484/2017/en/
”Israel’s Apartheid against Palestinians: Cruel System of Domination and Crime against Humanity”, Amnesty International, 2022, https://www.amnesty.org/en/documents/mde15/5141/2022/en/