Rasifiera är handlingar som särskiljer, överordnar och underordnar människor med hjälp av utseende, nationalitet eller kultur.
-
Texter om rasifiering
Innehåll
- Texter om rasifiering
- Claudette Colvin avskaffar apartheid på vit sittplats 1955
- Texter om Sara Ahmed
- Shibbolet som härskarteknik bland aktivister
- Kritik av realism och kolonialism – Homi Bhabha
- Hur jag blev utvisad från USA – igen
- Hur upprop legitimerar vad det vänder sig mot
- Manipulera fredsgrupper att legitimera vapenhandel
- Kön, ras och klass klibbar fast – intervju med Per Herngren
- 100 härskartekniker – intervju om ickevåldsträning
- Regeringen förbi högerpopulister – i hets mot flyktingar
- ’Förorten’ ersätter utlänning/invandrare/inföding
- Rasistisk förklaring av kravaller 2001
- Svenskhet blir vithet (nation & ras)
- Ondska rekryterar ordentliga: Hannah Arendt
- Konsumtion-nationalism-rasism: Sara Ahmed
- Vithet i antirasism, feminism & civil olydnad
- Några texter om rasism och våld
- Antirasism som svensk stolhet: Sara Ahmed
- Erkännandepolitik skapar gäster: Sara Ahmed
- Kritik mot integration
- Vem ska integreras?
- Offergöra flyktingar: tycka synd om som rasifiering
- Kunskap tar ej bort rasism: Sara Ahmed
- Ta hand om flyktingar – kolonial praktik
- ’Förstå dom’ som rasifiering
- Dela gärna texten
Rasifiera är handlingar som särskiljer, överordnar och underordnar människor med hjälp av utseende, nationalitet eller kultur.
-
Claudette Colvin avskaffar apartheid på vit sittplats 1955
2 mars 1955 avskaffar Claudette Colvin och Ruth Hamilton apartheid på två sittplatser. De vägrar lyda busschaufförens order om att lämna platserna för en vit kvinna. När de bryter segregationslagarna med civil olydnad tvingas busschaufören välja: legitimera avskaffandet av apartheid eller ringa polis. Han ringer polis. Den då femtonåriga Claudette Colvin grips av två poliser…
-
Texter om Sara Ahmed
Bryta sig ur en politik av erkännanden, uttalanden och mångfald
-
Shibbolet som härskarteknik bland aktivister
Shibbolet används som ett språktest för att urskilja vilka som inkluderas som oss och vilka som pekas ut som motståndare. De som säger fel stöts ut som dom andra. Det mest kända exemplet idag är kanske språktest för medborgarskap. Men shibbolet-tester används även av en del aktivister för att särskilja vilka som tillhör oss och…
-
Kritik av realism och kolonialism – Homi Bhabha
Kolonialism behöver realismen för att organisera och rättfärdiga kolonialismen, menar Homi Bhabha. Realismen presenterar vad som verkligen pågår, och kolonialism kan med realismen återskapa sig som upplyst och insatt. Som mer upplyst än de som kolonialiseras. Under artonhundratalet skapade litteraturen realismen som en berättarkonst. Det är en genre som beskriver det verkliga på ett verkligt…
-
Hur jag blev utvisad från USA – igen
Citerat direkt från Pressmeddelande 2008-02-05 Idag tisdag 5 februari 2008 utvisades Per Herngren från New York, JF Kennedy flygplatsen. Per Herngren greps igår kväll 4 februari när han landade med flyg från Paris på väg till Guatemala. Han förhördes en timme och hölls fängslad fem timmar för att sedan bli utvisad. Skälet till utvisningen var…
-
Hur upprop legitimerar vad det vänder sig mot
Med förvirring och sorg läser jag hur flera personer, vars handlingar och funderingar jag respekterar och inspireras av, har skrivit under ett upprop som ger dubbla budskap. I uppropet krävs att polisens ökade jakt på flyktingar ska genomföras lagligt och efter en ordentlig utredning. En utredning som ska se till att den ökade jakten ska…
-
Manipulera fredsgrupper att legitimera vapenhandel
Här är några metoder för att manipulera fredsorganisationer att legitimera 99% av vapenhandeln. Peka ut de som inte är så välorganiserade i sitt dödande som Hotet. Använd facebook och aktivism för att tillsammans med tidningar lyfta fram osystematiskt dödande som förskräckliga nyheter. Kamouflera systematiskt dödande bakom ”nyheter”. Peka ut bruna som hot. Associera dem med…
-
100 härskartekniker – intervju om ickevåldsträning
Thor Rutgersson intervjuar Per Herngren inför boken Demokratimodellen. Thor: Det kan vara svårt ibland, att stå emot orättvisor och förtryck – även i exempelvis en föreningsstyrelse. Det är inte ovanligt att en råkar ut för en del härskartekniker om en försöker påpeka att något är fel. Eller om en vill förändra. Vanligtvis pratas det om…
-
Regeringen förbi högerpopulister – i hets mot flyktingar
Högst ovetenskapligt har jag bläddrat i de senaste två veckornas massmedier. Jag upptäcker att regeringen och ledande socialdemokrater tagit mer utrymme i massmedia än högerpopulister för att peka ut flyktingar som problem och nationen som offer. Högerpopulisters propaganda är så öppet hetsande att den statistiskt tycks göra människor öppnare för öppnare gränser. (Se bilaga.) Förklaringen…
-
’Förorten’ ersätter utlänning/invandrare/inföding
Under historien har inföding, invandrare och andra ord använts för att reproducera vit, upplyst medelklass som hjälper de mindre upplysta, de som inte klarar sig utan det vita, västerländska. ’Förorten’ som rasifiering De senaste åren har ”förorten” lanserats som ett begrepp för att peka ut oupplysta som behöver hjälp av ’upplyst’ medelklass. Upplysning kan handla…
-
Rasistisk förklaring av kravaller 2001
Motverka rasistiska förklaringar till EU kravallerna i juni 2001 i Göteborg Flera gånger har jag hört rasistiska förklaringar till våldet i Göteborg, bl a från aktivister. Ex Göteborgsaktionens presstalesperson som påstod att stenkastarna var invandrarkids från förorten. Eller rykten om att det är utlänningar eller Tyskar som bråkar – inte vi snälla svenskar. Jag fick…
-
Svenskhet blir vithet (nation & ras)
Svenskhet förknippas vanligen mer med vithet och ras än hur det associeras med faktiskt medborgarskap, födelseplats eller språkkunskap. Detta visar en kritisk forskningsantologi om vithet: ”En vit kropp associeras ofta med förmågan att tala svenska utan förhinder, något som inte med självklarhet gäller icke-vita. Om detta kan blandade, adopterade och de som tillhör den så…
-
Ondska rekryterar ordentliga: Hannah Arendt
Flera av mina antirasistiska vänner fokuserar sin energi på ett högerparti som kommit in i riksdagen. Detta fokus riskerar att kamouflera de effektivt onda systemen. Hannah Arendt analyserar varför onda system inte rekryterar onda människor. Onda system rekryterar rediga människor. Onda människor platsar inte i onda system. Fanatiker och psykopater platser inte i onda system.…
-
Konsumtion-nationalism-rasism: Sara Ahmed
Rasism upprätthålls inte så mycket av rasister, elaka människor eller extremister utan snarare av vår lydnad till nationalstater, gränser, kapitalism, egendom och konsumtion. Ras, kön, klass och kapitalism är inte olika sfärer. De trasslar in sig i varandra, och de bygger varandra. Men det är inte så att det ena är orsakat av det andra,…
-
Vithet i antirasism, feminism & civil olydnad
Hur produceras rasism av de som kämpar mot rasism? I denna text vaskar jag fram olika tekniker för hur vithet produceras av antirasiter, feminister och civil olydnads-aktivister. Jag använder analyser från kritiska vithetsstudier, samt från feministisk och postkolonial forskning. Texterna är främst publicerade i Tidskrift för genusvetenskaps temanummer ”Vithet”. Fokus för forskarna i temanumret är…
-
Några texter om rasism och våld
Nedan finns länkar till texter om rasifiering och våld. Rasifiering är handlingen att behandla folk annorlunda på grund av hudfärg. Ras finns alltså inte som biologiskt begrepp om människor. Ras produceras istället som maktmedel genom att människor rasifierias. Rasifiering använder sig av kropp, kultur, nationalitet och andra medel. Texter kring rasifiering, makt och våld Texter…
-
Antirasism som svensk stolhet: Sara Ahmed
Sara Ahmed analyserar hur antirasistisk skuld kan återskapa vithet och särskillnad, vilket sedan genom antirasism och mångfaldspolitik producerar en ny nationalistisk stolthet. Jag sammanfattar denna dynamik till tre steg. Sara Ahmed är queerfeminist och forskar kring kritiska vithetstudier. 1. Sara Ahmed visar hur obehaget inför vita och nationalistiska privilegier kan återskapa en vit självupptagenhet. Skuldkänslor återskapar…
-
Erkännandepolitik skapar gäster: Sara Ahmed
Erkännande och erkännandepolitik är inte så vanliga begrepp i svenskan. Det används främst om att erkänna ett folk, en kultur eller en stat som i erkännandet av Palestina. Men det används också om att erkänna kvinnor, homosexuella och transpersoner som likvärdiga, och om att erkänna deras rättigheter. Här tar jag upp ett par aspekter av…
-
Kritik mot integration
Integration kommer ursprungligen från latinets integrare – något som inte är helt görs helt. Här är en intressant kritik av integrationstänkandet från Statens Offentliga Utredningar: SOU 2005:41 Paulina de los Reyes & Masoud Kamali, s 7-8. ”Integrationspolitiken sätter upp ett mål om lika rättigheter, skyldigheter och möjligheter för alla oavsett etnisk och kulturell bakgrund samtidigt…
-
Vem ska integreras?
Texter om ickevåld, konflikthantering, samhällsförändring, civil olydnad och plogbillsrörelsen
-
Offergöra flyktingar: tycka synd om som rasifiering
Texter om ickevåld, konflikthantering, samhällsförändring, civil olydnad och plogbillsrörelsen
-
Kunskap tar ej bort rasism: Sara Ahmed
Texter om ickevåld, konflikthantering, samhällsförändring, civil olydnad och plogbillsrörelsen
-
Ta hand om flyktingar – kolonial praktik
Texter om ickevåld, konflikthantering, samhällsförändring, civil olydnad och plogbillsrörelsen
-
’Förstå dom’ som rasifiering
Texter om ickevåld, konflikthantering, samhällsförändring, civil olydnad och plogbillsrörelsen